onsdag 24 oktober 2012

Höstterminen

Tjäna, jag har inte slutat brygga sedan senaste inlägget men tid att dokumentera och reflektera har fallit bort en smula. Vad har jag gjort sedan sist då?

Den korta versionen är tre brygder. Två Ale och en Hefe Weissen. Om jag börjar med min veteöl så blev den bra, den bästa hittills och jag har fortfarande flaskor kvar som jag brukar ta till maten. Mina tidigare veteölbrygder har sakant lite banansmak och karaktär. Men genom alla konstens regler blev resultatet bra. Som alltid när jag brygger en veteöl blir det dekoktion. Jäsningen blev nästan två veckor i +17C. Eftersom det då var sommartider fick jag kyla jästunnan i ett kallt vattenbad med cirkulerande flöde.
Därefter blev det två ale och jag utgick från recept jag fann på nätet och modifierade dom lite efter mitt malt förråd. Till dessa två öl körde jag en förkultur  och kommer i fortsättningen också göra det. Ett enkelt och säkert sätt att se till så att man har en pigg och tillräckligt antal jästceller. (Testade Mr. Malty för att beräkna).
Ale nummer två som jag sambrygde med min kompis är nu delad i två. Hans batch tappade vi över på två stycken partyfat. Min halva valde jag att testa att klarna med gelatin och just nu i skrivande stund står den i kylskåpet som håller strax över noll grader. Svårt att se, men ölen verkar bli klar. Tänker tappa upp den imorgon.
Ytterligare nyhet på sista alen är att vi torrhumlade efter en vecka då vi tappade om ölen till sekundär. Där fick strumpan ligga en vecka och när locket avlägsnades doftade det ljuvligt gott från humlen. Stora förhoppningar på en bra öl med andra ord.
Klarning pågår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar